Підозріла економія

Якщо за результатами проведення тендеру економія склала більше 50% – це вдала закупівля чи недолуге її планування?

За результатами проведення тендерів через систему ProZorro по Сумській у вересні 2016 року бар’єр в 50 % економії здолали 12 установ по 13 тендерах, з яких 6 це установи та заклади охорони здоров’я та соціальної сфери. Крім того, у вересні 2016 року відбувся тендер, економія від якого склала аж 60%


З одного боку, керівників таких установ та їх тендерні комітети варто було б тільки похвалити за те, що ощадливо розпорядилися коштами платників податків і змогли зекономити істотні суми для бюджетів своїх закладів. Проте, варто все ж таки замислитися, чому так стається, що відсоток по закупівлям долає межу в 50%, тоді як по Сумській області середній показник економії склав 2,3%?

Очікувана вартість закупівлі це ціна товарів, робіт та послуг, яка закладена в кошторисі установи, при формуванні якого враховується середня ціна по галузі, або ціна попереднього року з урахуванням додаткових змін. Ціна послуги, яка закладена в кошторисі, складається з розрахунку витрат з урахуванням кон’юнктури ринку, середньої заробітної плати тощо.

Підсумовуючи вищевикладене, можна, по-перше, наголосити, що одна з причин такої надмірної економії це помилка (свідома чи несвідома) замовника при формуванні кошторису.

По-друге, причиною надмірної економії може бути неякісне формування тендерної документації. Наприклад, при проведенні тендеру на закупівлю послуг з ремонту в тендерній документації закупівля прописується поверхово, без врахування дрібних нюансів, які закладені в проектній документації. На виході організатору немає за що відхилити переможця, він подав ціну згідно наданої замовником тендерної документації. В результаті замовник отримає роботу, яка його не задовольняє. І винен він у цьому випадку буде сам, оскільки детальний опис предмету закупівлі в тендерній документації – його обов’язок.

По-третє, дуже часто спостерігається ситуація, коли в тендерній пропозиції, яка долає бар’єр економії в 50%, ціна за одиницю менша за собівартість її виготовлення. Замовник не може довести, що ціна менша собівартості, хоча всі розуміють, що за такої ціни товар поставити неможливо. Тобто, ми розуміємо, що укладаючи договір з таким переможцем, замовник в повному обсязі бере на себе ризик невиконання договору. І в цьому випадку, замовник постійно буде очікувати від постачальника неприємних сюрпризів. Хоча, не варто виключати і сценаріїв, у яких замовник із самого початку знає, чому склалася така ситуація.

Ми вважаємо, що договори, які здолали бар’єр в 50% потребують більш уважного моніторингу та жорсткого контролю під час їх виконання. Будемо намагатися відслідковувати витрачання кожної копійки по цим контрактам, про що інформуватимемо вас в подальших публікаціях.

Андрій Крамченков – експерт проекту “Забезпечення підзвітного та ефективного використання коштів місцевих бюджетів у сфері охорони здоров’я Сумської області” за фінансової підтримки МФ “Відродження”

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *