Якою буде медицина і чого чекати сумчанам у 2018 році

Після проголосованого Закону №6327 “Про державні фінансові гарантії надання медичних послуг і лікарських препаратів”, розпочалося впровадження медичної реформи. Навколо цього процесу в країні розгорнулась жвава дискусія, яка розколола суспільство на два непримиримі табори. Опоненти реформи звинувачували  виконуючу обов’язки міністра в тому, що вона свідомо вбиває медичну галузь, при цьому замовчуючи те, що більшість населення, яке живе за межею бідності, і сьогодні не має можливості лікуватися безкоштовно.

Так яким же буде 2018 рік у медичній галузі України?

Для того щоб відповісти на це питання, слід зазирнути у згаданий закон і прочитати про саму процедуру реформування. Відтак, найближчим часом буде створена Національна служба здоров’я України — центральний орган виконавчої влади, що реалізовуватиме державну політику у сфері  фінансових гарантій медичного обслуговування населення. Нове відомство фактично стане “національним страховиком”, який укладатиме договори із закладами охорони здоров’я та закуповуватиме у них послуги з медичного обслуговування населення. НСЗУ не володітиме коштами, які виділяються з держбюджету на оплату цих послу. Гроші зберігатимуться на казначейських рахунках, а НСЗУ контролюватиме дотримання умов договору.

На сьогодні діє медична субвенція, яка автоматично розподіляється на місцеві бюджети. Відповідно до концепції медичної реформи, обласні, районні, міські бюджети, а також бюджети новостворених об’єднаних територіальних громад будуть усунені від “ручного” розподілу коштів. Медичні заклади, які укладуть договір про надання послуг пацієнтам з Національною службою здоров’я України, будуть отримувати виплати за надані медичні послуги з держбюджету. Тобто напряму, без посередників. Ця зміна сприятиме створенню конкуренції між медичними закладами, “боротьбі” за пацієнта, у хорошому сенсі цього словосполучення. До того ж, такий принцип фінансування дозволить установам, які надають якісні послуги, отримувати кошти на власний розвиток, підвищить офіційний рівень оплати праці медичних працівників.

Коли запрацює Національна служба здоров’я України?

У січні буде оголошено конкурс на посаду голови НСЗУ, і до липня він має очолити створену структуру. Рішення про призначення на цю посаду ухвалить Уряд.

У кінці червня 2018 року починає роботу Національна служба здоров’я України. 1 жовтня і 31 грудня — це «вікна можливостей» для закладів первинної допомоги укласти контракт з Національною службою здоров’я та перейти з субвенції на прямі виплати за пацієнтів. Перш за все слід зазначити, що ті заклади, які не укладуть договори до жовтня місяця, будуть і надалі фінансуватися коштом медичної субвенції. Натомість, Міністерство охорони здоров’я наполягає, щоб всі медичні заклади завершили реорганізацію до липня 2018 року. Але ці поради мають виключно консультативний характер і за невиконання цих вказівок відповідальності не передбачено.

Відтак, вже зараз можна зробити попередні висновки щодо роботи звичних нам медичних закладів у поточному році. Для пересічного громадянина майже нічого не зміниться: він не відчує ані суттєвих покращень, ані погіршень у сфері обслуговування в медичній галузі. Натомість, починаючи з другого півріччя, найпрогресивніші (найсміливіші) заклади почнуть отримувати реальні кошти, обходячи неймовірну кількість посередників у отриманні медичної субвенції через те, що укладуть договори напряму з Національною службою здоров’я.

З того часу почнеться та сама “боротьба за пацієнта”: більше пацієнтів – більше фінансування. Кількість пацієнтів буде напряму залежати від якості надаваних послуг, бо ті пацієнти, які будуть не задоволені отриманими послугами, мають право розірвати договір з лікарем. Тому на кінець року можемо спостерігати покращення у відносинах “лікар-пацієнт”, але далеко не в усіх лікарнях.

Автори реформи ставлять на економічну регуляцію ринку надання послуг. Таким чином, чим вище якість послуги, тим більше клієнтів, а відтак і “заможнішим” стає заклад, бо держава буде платити за кожну людину окремо.

Що ж буде відбуватися у Сумській області?

По-перше, щоб медична реформа у нашому регіоні таки відбулася, необхідно розгорнути широку інформаційну кампанію. Кожен місцевий медіа ресурс має поширювати покрокові інструкції для громадян: як укладати договори з сімейними лікарями, де знайти інформацію і до кого можна звертатися за консультацією. У іншому випадку є величезний ризик провалу реформи.

По-друге, важливою складовою є робота з сімейними лікарями. На сьогодні ніхто з них не знає точно, як буде відбуватися фінансування, як буде побудована робота, чи потрібно оформлювати себе як ФОП, чи працювати у лікарнях. І це ще не всі питання, які виникають у профільних спеціалістів.

Роз’яснювальна робота серед сімейних лікарів – це надважливе завдання, що стоїть сьогодні перед працівниками сфери охорони здоров’я. Якщо говорити в цілому, то без цього компоненту реформи точно не відбудеться. Реалізувати таку кампанію можуть перш за все профільні неурядові організації, спеціалісти медичної галузі на місцях та залучені спеціалісти, які розробляли, а тепер втілюють медичну реформу. Але це серйозне політичне питання і далеко не всім хотілося б, щоб медична реформа запрацювала. Особливо місцевим чиновникам.

Чи будуть кадрові перестановки?

Половину минулого року область прожила без профільного заступника голови, який мав би опікуватися питаннями соціальної сфери області. Отже, на сьогодні всі питання, пов’язані з галузями охорони здоров’я та соціального захисту населення поділені між заступниками голови облдержадміністрації. Але, враховуючи важливість, нагальність та складність впровадження медичної реформи в області, зараз нам вкрай потрібен саме профільний заступник очільника області у соціально-медичній сфері, який займе жорстку, принципову урядову позицію щодо втілення реформ у галузі і буде відповідальним за просвітницький компонент у регіоні.

В адміністрації про це не говорять, і передумов для призначення заступника на сьогодні немає. Але з кожним місяцем це питання буде загострюватися пропорційно до втілення реформи на всеукраїнському рівні.

Госпітальні округи – політика чи реформа?

Госпітальний округ – територіальне об’єднання закладів охорони здоров’я кількох районів в одну мережу за принципом доступності, густини та кількості населення, наявності лікувальних закладів, усталених шляхів доставки пацієнтів та дорожнього сполучення.

У минулому році наш регіон декілька разів подавав на затвердження проект по госпітальним округам, але кожного разу цей документ завертали на доопрацювання. У чому справа? Все дуже просто і складно одночасно. Кілька місцевих народних депутатів-мажоритарників не можуть дозволити собі втратити прихильність еклекторату.  Саме тому вони активно долучилися до процесу створення госпітальних округів. Але кожен з них намагається це робити під свій мажоритарний округ і  усвідомлено заважає доопрацювати концепцію госпітальних округів у Сумській області, керуючись саме політичними аспектами, а не інтересами виборців у отриманні якісної та доступної медичної допомоги.

Вони наполягають на створенні шести госпітальних округів у Сумській області. Для порівняння: Київська область має чотири округи, Рівненська та Чернівецька – по три округи. Ті області, які вже сформували округи, перейшли до наступного етапу – обрання госпітальних рад та підготовки планів розвитку округів.

Ці області отримають інвестиції в дороги та інфраструктуру. До речі, 22 госпітальні округи в дев’яти областях України вже подали заявки на ремонт 3600 км доріг, якими пацієнтів возитимуть до лікарень. Ці документи перебувають на погодженні в Мінфіні та «Укравтодорі». 16 регіонів, які встигнуть розробити перспективні плани та потрапити в бюджетний процес, зможуть рухатись вперед і вже цього року почнуть перехід “первинки” і “вторинки” на оплату за медичну послугу.

На сьогодні наш регіон аутсайдер у цьому процесі, а це означає, що медична галузь області буде отримувати фінансування у рамках минулорічного. Це може призвести до подальшої стагнації. Хотілося б, щоб поточний рік став переломним у втіленні медичної реформи і ми рухалися далі, але для цього потрібна політична воля та консолідація депутатів-мажоритарників, які б підтримали голову адміністрації на найвищому рівні.

2018 рік є знаковим роком для впровадження реформи медичної галузі області. Ми або приєднаємося до лідерів, або так і залишимося останніми.

Медична реформа – це дорога з двостороннім рухом. Це варто усвідомити всім і саме зараз. Бо, як свідчить історія людства, ситуація, коли “верхи не можуть, а низи не хочуть” завжди призводила до серйозних проблем. Зараз все склалося так, що попри шалений супротив противників медичної реформи, Верховна Рада таки проголосувала, а Президент підписав. Тобто верхи вже змогли. Тепер уся відповідальність за практичне впровадження лежить на регіональному рівні, де кожен із нас просто зобов’язаний активно долучитися до процесів.

Андрій Букін, громадський діяч

Leave a Reply

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *